Escratx és un nou entorn de programació visual i multimèdia. Està pensat i dissenyat per a ser usat pels xiquets i les xiquetes i els permet crear els seus propis videojocs, històries animades i art interactiu. Escratx utilitza la metàfora de “peces encaixables” igual que ho fa LLEC, per a animar objectes que es troben en la pantalla, amb un ús molt senzill i intuïtiu.
Escratx s’utilitza des d’un “entorn de desenvolupament” que mostra d’un sol colp de vista tots els elements necessaris; escenaris, objectes i elements del llenguatge. Permet tindre tants escenaris i objectes com es desitge, utilitzant aquells que ja estan disponibles amb la instal·lació estàndard de l’eina, o bé creant altres nous. Aquest és un factor motivacional més a l’hora de treballar amb l’alumnat des d’edats primerenques.
Treballar amb Escratx ajuda a comprendre fàcilment conceptes matemàtics i informàtics que estan molt ben integrats en el programa, com són:
- Processos interactius 8bucles9.
- Criteris condicionals (si, llavors, si-no…)
- Coordenades en un pla.
- Variables.
- Etc…
Aquests conceptes s’aprenen dins d’un context significatiu i motivador.
Amb Escratx els alumnes i les alumnes treballen en el seu propi projecte, d’aquesta manera aprenen sobre el procés de disseny. Partint d’una idea han de crear el prototip funcional, és a dir, un model i experimentar les solucions que consideren necessàries per a aconseguir un producte final. Quan aquestes idees no funcionen hauran de tornar cap endarrere i corregir. Es crea una espiral contínua: partint d’una idea es crea un projecte, que dona lloc a noves idees, que generen nous projectes, i així indefinidament.